טיפול קוגניטיבי – התנהגותי במתבגרים

טיפול קבוצתי CBT

טיפול קוגניטיבי – התנהגותי במתבגרים

רקע

ההתבגרות מהווה שלב מעברי מילדות לבגרות ומאופיינת משינויים התפתחותיים, המחייבים איזון מחודש בכל תחום בחייו של המתבגר. השלב המעברי מונע ומושפע מיחסי גומלין בין תהליכים ביולוגיים, מוטיבים התפתחותיים פנימיים ודרישות חברתיות לגדילה ולהתבגרות (רוטשילד, 2008). המשימה ההתפתחותית בהתבגרות המוקדמת (12-14) היא ללמוד לקבל את הגוף הגדל והמשתנה, השינויים ההורמונליים והמיניות המתפתחות. בשלב ביניים של ההתבגרות (14-16), המשימה ההתפתחותית המרכזית מתייחסת לפרידה הפסיכולוגית מהייצוגים המופנמים של ההורים ויציאה למסע של פרידה מהמשפחה לחיפוש יחסים חברתיים עם בני הגיל ויחסי אהבה. בהתבגרות מאוחרת (16-19), המשימה ההתפתחותית המרכזית מתארגנת סביב גיבוש זהות בהיבטים השונים שלה: פסיכולוגית, חברתית, מינית, תעסוקתית ולאומית (Offer & Boxer, 1991).

הפרעות רגשיות הקשורות לגיל ההתבגרות

הפרעה רגשית יכולה להופיע בכל גיל, למן הינקות ועד לזקנה. כמה מהפרעות המופיעות בתקופת המעבר מגיל הילדות לגיל ההתבגרות הן ייחודיות, או כמעט ייחודיות, לגיל זה כגון הפרעות אכילה, הפרעות התנהגות, הפרעות מצב רוח, התנהגות אובדנית והפרעות חרדה. כל ההפרעות הללו יכולות להופיע לפני או אחרי תחילתו של גיל ההתבגרות, אך אופייני שהפרעות אכילה והפרעות התנהגות מופיעות בגיל זה, וחלה עלייה בשיעור הפרעות מצב הרוח והפרעות חרדה בעיקר בבנות. עקב הנטייה להתנסות ובדיקת זהות והישענות על קבוצת השווים, עלולים מתבגרים להתנסות בסמים ובאלכוהול ואף להגיע להתמכרות ולסיכון עצמם וזולתם (באלימות או בנהיגה פרועה למשל) (ברנע וזלצמן, 2008).

מחקרים עדכניים מראים כי עד גיל 16, אחד מכל שלושה מתבגרים יסבול מהפרעה רגשית אחת לפחות, אך רוב המתבגרים הסובלים מבעיות אלו אינם מקבלים טיפול הולם ויעיל לבעיותיהם (Merikangas et al., 2010). נתונים אלה מדאיגים, מכיוון שבניגוד למה שלעיתים מקובל לחשוב רבות מהבעיות אינן נעלמות עם הזמן. ללא טיפול הולם הן נמשכות לגיל הבגרות, עלולות להביא להתפתחות הפרעות נוספות וכרוכות בפגיעה ניכרת בהתפתחות תקינה בתחומי חיים רבים. יתרה מזו, בבעיות רבות, פריצה של הבעיה בגיל צעיר קשורה למהלך הפרעה חריף יותר ולפגיעה משמעותית יותר. לאור זאת, חשוב במיוחד לשים לב לשינוי גדול ופתאומי אצל המתבגרים, למועקה או להתנהגות בעייתית מתמשכת ולפנות לעזרה מקצועית כדי לטפל בהם. טיפול מוקדם מונע החמרה ומקנה כלי התמודדות יעילים להווה ולעתיד.

הטיפול בהפרעות רגשיות בבני נוער ב"מרכז CBT – קליניקת מומחים" הוא כוללני ומתייחס לסביבות השונות שבהן הנער נמצא ומתפקד (משפחה, בית ספר, שעות הפנאי) ונעשה באמצעות טיפול פרטני, טיפול קבוצתי, טיפול משפחתי והדרכת הורים. הטיפול הפרטני מבוסס על הגישה הקוגניטיבית התנהגותית (Cognitive Behavioral Therapy). זהו טיפול ממוקד וקצר מועד, שמסייע למטופלים להשיג שינויים ברגשות באמצעות טכניקות לוויסות רגשי, במחשבות באמצעות לימוד דרכי חשיבה מועילות ובדפוסי התנהגות לא אדפטיביים ואף מזיקים באמצעות אקטיבציה התנהגותית וחשיפות הדרגתיות. טיפול זה הוא הטיפול הפסיכותרפויטי הנחקר ביותר, ולמעשה מדובר בקבוצה של טיפולים היונקים מאותן תיאוריות. טיפול זה, בשינויים המתחייבים נמצא יעיל לטיפול בבעיות רגשיות רבות.

קראו על קבוצה חברתית וטיפולית לתלמידי חטיבה ותיכון: https://www.cbtclinic.co.il/teenager

קראו על קבוצת הדרכת הורים למתבגרים: https://www.cbtclinic.co.il/parents-teenagers/

לקריאה נוספת:

ברנע, א., וזלצמן, ג. (2008). המעבר מילדות לגיל ההתבגרות: שינויים המציינים את המעבר מילדות לגיל ההתבגרות, תיאוריות התפתחותיות העיקריות וטיפולים בהפרעות נפשיות בהתבגרות. פסיכיאטריה, 6, 18-21.

רוטשילד, ל. (2008). המעבר מגיל ההתבגרות לבגרות – רצף ושינוי. גורמים מארגנים בהתבגרות, הערכה קליניקת בהתבגרות וסוגיות ייחודיות בטיפול. פסיכיאטריה ,6, 22-25.

Merikangas, K. R., He, J., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., Benjet, C., Georgiades, & Swendsen, J. (2010). Lifetime Prevalence of Mental Disorders in US Adolescents: Results from the National Comorbidity Study-Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child & and Adolescent Psychiatry, 10, 980-989.

Offer, D., & Boxer, A. (1991). Normal adolescent development: Empirical research findings. In M. Lewis (Ed.), Child and adolescent psychiatry: A comprehensive textbook. Baltimore: Williams & Wilkins.

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים שיכולים לעניין אותך

ביופידבק בחיפה

התערבויות פסיכו-סוציאליות ותפקוד מערכת החיסון – סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים

התערבויות פסיכו-סוציאליות ותפקוד מערכת החיסון סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ממחקר חדש עולה כי התערבויות פסיכו-סוציאליות, בפרט טיפול קוגניטיבי – התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy)

קרא עוד »
Call Now Button
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן