טיפול פסיכולוגי פרטני לילדים ולמתבגרים

מרכז CBT חיפה

טיפול פסיכולוגי פרטני

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי עוסק במציאת הגורמים המשמרים את הקושי והסבל ממנו סובל האדם. גורמים אלו לרוב מורכבים ממחשבות/פרשנות שיש לאדם על עצמו והסביבה שלו, מדפוסי התנהגות מסויימים, מרגשות לא מעובדים ומהפן הפיזיולוגי. לאחר מציאת הגורמים הרלוונטים אשר משמרים את הסבל, הטיפול מתמקד בעבודה על שינוי הדפוסים השונים באמצעות תוכנית טיפולית מכוונת מטרה.

התהליך הטיפולי עובר לרוב דרך חקירת הפרשנות שאנחנו מעניקים לארועים המתרחשים בסביבתנו ומציאת ההנחות הסמויות של האדם אשר בתורן משפיעות על רגשותינו, תגובתנו הפיזית ועל התנהגותנו.  בטיפול ננסה לזהות את דפוסי החשיבה המובילים למצוקה וננסה לסייע בהגמשתן והרחבתן לדפוסי חשיבה בריאים יותר, כל זאת לצד לימוד ותרגול של התנהגויות חדשות. התהליך הטיפולי כולל לרוב משימות "אימון" מיוחדות עליהן המטופל יתאמן בסביבתו הטבעית וכך ייוצר אצלו שינוי קוגניטיבי התנהגותי דרכו הוא יחוש הקלה ורווחה אישית.

בטיפול קוגניטיבי התנהגותי המטפל והמטופל פועלים יחד כצוות בשיתוף פעולה מלא, הדדיות ושקיפות למען הצלחתו של הטיפול. אחריותו של המטפל היא להקשיב למטופל ולציידו בכלים יישומיים להתמודדות עם קשייו ואילו אחריותו של המטופל היא ללמוד ולהתאמן בכלים אלו מחוץ לשעות הטיפול, בחייו היומיומיים.

יתרונות הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי:
1. טיפול מובנה, ממוקד בפתרון הבעיה וכולל מטרות טיפוליות ברורות.

2. טיפול קצר מועד.

3. טיפול אשר יעילותו הוכחה במחקרים רבים. (לתת רפרנס)

4. טיפול המאפשר יצירת שינוי תוך תקופה קצרה, בשל תרגול הכלים הטיפוליים בסביבה הטבעית של המטופל.

5. טיפול המקנה למטופל כלים שימושיים ויעילים הניתנים ליישום בחיי היומיום בהתמודדות עם מצבים שונים.

מאמרים שיכולים לעניין אותך

פגיעה עצמית

חיתוך ופגיעה עצמית (המאמר תורגם בלשון נקבה אך מתייחס לשני המינים) האם את רוצה להפסיק לפגוע בעצמך? למדי על פגיעה עצמית וכיצד ניתן להרגיש טוב

קרא עוד »