אימון קוגניטיבי-התנהגותי Cognitive Behavior Coaching
צרו קשר
אימון קוגניטיבי-התנהגותי Cognitive Behavior Coaching
האימון הקוגניטיבי – התנהגותי התחיל להתפתח בשנות ה – 90 של המאה הקודמת כשאנשי מקצוע החלו לאמץ עקרונות של טיפול קוגניטיבי – התנהגותי לעבודה עם אנשים מאוכלוסייה לא קלינית. בדומה ל- CBT הוא מבוסס על ההנחה שהדרך בה האדם חושב על אירוע תשפיע בצורה ישירה על הרגשות וההתנהגות שלו ובעקבות זאת, על רמת הלחץ שלו וביצועיו. האימון מוגבל בזמן, מכוון מטרה וממוקד ב"כאן ועכשיו". מספר המפגשים ואורכם תלוי בדרישות ובצרכים הספציפיים של כל מתאמן ובקצב ההתקדמות שלו. היעד הבסיסי של מאמן בשיטת CBC הוא לעזור למתאמן להשיג את מטרותיו ולצמצם את המחסומים, המקשים עליו לעשות זאת דרך זיהוי, בחינה ושינוי של מחשבות ואמונות מגבילות, צמצום התנהגויות לא מועילות ולימוד מיומנויות של ניהול רגשות מטרידים.
טיפולי ה – CBT מלווים ונתמכים פעמים רבות בתהליך אימוני שמרכז CBT – קליניקת מומחים מציע למטופלים. קשיים רגשיים עשויים לעורר הימנעות או חרדה ואז ישנה חשיבות מכרעת לליווי בהתנהלות היום – יומית כדי לצמצם ולשנות דפוסים מעכבים שהתקבעו. לכן, נבנה מודל משולב, הכולל התערבות ברמה הטיפולית וברמה האימונית. האימון כולל תרגול מיומנויות במעגלים השונים בסביבת המתאמן: הבית, המשפחה והמרחב הציבורי. בתהליך האימון מוגדרות מטרות יישומיות, הניתנות למדידה ולהערכה ונבחרות אסטרטגיות להשגת המטרות בפרק הזמן שנקבע מראש. האימון מתאים למי שנמצא בתהליך טיפולי ומעוניין לחזק את העבודה הישירה על החלקים ההתנהגותיים, או למי שרוצה להתמקד בהתנהלות השוטפת כמו חשיפה לגירויים, המעוררים חרדה, פוביות, התנהגויות כפייתיות, דכאון ועוד. ניתן להתחיל אימון כתהליך מקדים לקבוצות טיפוליות, כהכנה לטיפול וכהליך משמר לתוצאות חיוביות, שהושגו בטיפולים קודמים. האימון מתאים לגילאים שונים, החל מגיל 6. את האימון מבצעות סטודנטיות מתחום הטיפול. המאמנות מלוות בהדרכה של אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים והן נדרשות לעמידה בכל תנאי הסודיות הרפואית, המחויבים בהליך טיפולי. האימון מתקיים בבית המתאמן או בקליניקה, על פי הצורך. מהספרות המקצועית עולה כי אימון קוגניטיבי – התנהגותי הוא אחד המודלים היעילים ביותר, שנעשה בהם שימוש בתהליכי אימון פסיכולוגיים. נמצא קשר משמעותי בין אימון הקוגניטיבי התנהגותי לבין הפחתת חרדה ולחץ, הגשמת מטרות ויעדים.