קבוצה חברתית וטיפולית לתלמידי חטיבה ותיכון
קליניקת מומחים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי
צרו קשר
קבוצה חברתית וטיפולית לתלמידי חטיבה ותיכון
קליניקת מומחים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי
חיפה - מרכז הכרמל // רמת ישי
צרו קשר
קבוצה חברתית וטיפולית לתלמידי חטיבה ותיכון
שיפור יכולות חברתיות ופיתוח אישי
פיתוח מיומנויות חברתיות
תמיכה הדדית בתהליכי צמיחה אישיים וכן פיתוח תחושת מסוגלות עצמית
לימוד אסטרטגיות להתמודדות יעילה עם מגוון רגשות שונים
הטיפול הקבוצתי התפתח בעשורים האחרונים והפך לתחום מוכר, נחקר ויעיל.
לסוג טיפול זה בגיל ההתבגרות יש כוח והשפעה רבה, מכיוון שתקופה זו מאופיינת בתהליך גיבוש ובניית זהות עצמית, בו מתמודד המתבגר עם קונפליקט מתמשך בין עמדות, ערכים וסגנונות חיים שונים, תוך כדי היפרדות מהדמויות ההוריות ופיתוח מערכת יחסים עם קבוצת השווים.
הקשר עם קבוצת השווים מאופיין באינטימיות, קרבה והדדיות והוא משמעותי מאוד עבור המתבגר מאחר וקבוצה זו יכולה לגלות כלפיו הבנה, להציע דרכי פעולה חלופיות, לספק תמיכה ולהפחית חרדות הנובעות מאותם קונפליקטים.
במרכז CBT – קליניקת מומחים קיימות מספר קבוצות חברתיות וטיפוליות לתלמידי חטיבה ותיכון.
חלק מהקבוצות נועדו למתבגרים, הסובלים מקשיים חברתיים (קושי במיומנויות חברתיות, דימוי עצמי נמוך, דחייה ונידוי חברתי), וחלק אחר נועד לסייע למשתתפים בבעיה ספציפית (הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעה טורדנית כפייתית, בעיות התנהגות, קשיים לימודיים).
כל קבוצה כוללת בדרך כלל 6-8 משתתפים, כך שכל משתתף זוכה למרחב בקבוצה, לנראות וליחס אישי. הקבוצה מתכנסת אחת לשבוע למפגש בין שעה וחצי.
הקבוצה מונחית על ידי מנחי קבוצות מומחים מתחום הטיפול הרגשי כגון עובדים סוציאליים ופסיכולוגיים. חברי הקבוצה הם בני קבוצת גיל דומה. רוב המשתתפים בעלי רקע דומה או מכנה משותף.
על פי ניסון העבר ניתן לראות כי ההשתתפות בקבוצה מביאה לצמיחה אישית, תורמת להערכתם העצמית של המשתתפים ולתחושת כוח ויכולת לקבל אחריות במציאות האמיתית.
בנוסף, ניתן לראות אצלם גם שיפור במיומנויות החברתיות, שינוי חיובי בהתנהגות, הפחתת התנהגויות סיכון, שיפור בתחושת הרווחה האישית, שיפור במצב הרוח, פיתוח מיומנויות חדשות וכישורי חיים וחווית הצלחה וסיפוק.
שאלות ותשובות
במרכז CBT ישנן מספר קבוצות למיומנויות חברתיות. התאמה לקבוצה נעשית לפי גיל וסיבות פנייה ובאמצעות ראיון עם ההורה (אינטייק) הבוחן את ההתאמה של הילד/נער לטיפול קבוצתי.
כיום יש קבוצות מגיל גן חובה ועד י"ב (וכמובן גם קבוצות למבוגרים). לרוב ההרשמה נעשית בחופש הגדול והקבוצה מתחילה עם שנת הלימודים. ישנם מקרים בהם קבוצות נפתחות בקיץ/ממשיכות לעבוד בקיץ.
קבוצה קטנה: 4-2 ילדים. קבוצה גדולה: 8-5 ילדים.
לעיתים גם להתחיל בקבוצה קטנה (או מראש לייעד את הילד לקבוצה קטנה) ולאחר מכן לעבור לגדולה. *כמובן שניתן להתייעץ עם המטפל מה עדיף.
קבוצה קטנה: לרוב בהנחייה מטפל אחד.
קבוצה גדולה: בהנחייה של שניים עד שלושה מטפלים.
כל מפגש אורך 50 דקות (במקרים מסוימים שעה ואף שעה וחצי).
הדרכות הורים תופסות מקום יותר משמעותי בגילאים הצעירים והן חלק מרכזי בקבוצות. כ-אחת לחודש מתקיימת הדרכת הורים משותפת של כל הורי ילדי הקבוצה. מטרת פגישות ההורים היא לעדכן אתכם במה שנעשה עד כה, לשמוע מכם, שתוכלו לשמוע מהורים אחרים ושנוכל להעביר לכם מסרים מרכזיים מהטיפול בילדכם. הנוכחות במפגשים האלה חשובה, הכרחית ורלוונטית מאוד להצלחת הטיפול. ניתן להגיע בזוג או ביחיד. עלות מפגש זה היא כעלות פגישה בקבוצה.
אנחנו מייחסים משמעות גדולה למעורבות ההורים בטיפול בילד ולהצלחת הטיפול. אם בכל זאת יש קושי להגיע, ניתן לקבוע הדרכה אישית בעלות של פגישה פרטנית. תוכלו לבקש לקבוע פגישה זו ולעיתים ובהתאם לתכנים שיעלו בטיפול, יבקשו המטפלים להגיע להדרכה פרטנית.
לא. ישנן קבוצות בהם הדרכות ההורים מתקיימות רק באופן פרטני.
יש לקחת בחשבון כי השתתפות בקבוצה מחייבת הדרכות הורים, בתדירות שתקבע מראש עם המטפל בעלות פגישה פרטנית.
יש קבוצות מעורבות (בנים ובנות) ויש בנפרד. אנחנו עושים את ההתאמות לפי גילאים ולפי סיבות פניה ולפי זה ממליצים האם מתאים או לא מתאים לשלב בנים ובנות יחד.
מנחי הקבוצות הינם מטפלי ילדים ונוער ממרכז CBT.
קבוצה חברתית עוסקת בנושאים של מיומנויות חברתיות וההתאמה נעשית אחרי שהמטפלים פוגשים את כל הילדים ומגדירים מטרות יחד איתם ועם ההורים.
לרוב הקבוצה עוסקת בנושאים של: קשרים, וויסות, חרדות, מעברים ובכלל ברכישת מיומנויות חברתיות מותאמות גיל. שיפור יכולות חברתיות ופיתוח אישי, פיתוח מיומנויות חברתיות, לימוד אסטרטגיות להתמודדות יעילה עם מגוון רגשות
מיומנויות חברתיות, תקשורת ופיתוח שיח רגשי, שליטה בכעסים ודחיית סיפוקים, עידוד עצמאות, סקרנות ולמידה חוקרת, דרכי התמודדות יעילות עם פחדים, ויסות חושי ורגשי, תיעול אנרגיה גופנית ומוטורית למטרות חיוביות, פיתוח דימוי עצמי חיובי, תחושת מסוגלות ותחושת שייכות קבוצתית, תרגול פעילות קשובה לסמכות ומיומנויות לניהול עצמי (תכנון, ארגון וכו).
לכל ילד בקבוצה יש מטרה אישית, שמוגדרת מראש איתו ועם ההורים ובנוסף ישנה מטרה כללית לקבוצה, שמתגבשת בחודשי העבודה הראשונים.
מפגשי הקבוצות הינם שיחתיים שמשלבים (בהתאם לגיל) משחקים ופעילויות שונות.